Joan Vinyoli i Begur

Joan Vinyoli (1914 – 1984) llegó a Begur agosto de 1954 y repitió cada verano hasta 1978, con su familia y amigos.
Las estancias en Begur marcaron profundamente su poesía, escribió y corregió buena parte de la obra editada posteriormente. Siempre llevaba una pequeña carpeta de gomas con poemas, cuartillas en blanco, postales, y apartado del grupo, en una de las mesas del bar Frigola, en Can Garreta de Aiguablava o en una mesa de Aiguafreda, escribía todo impregnándose del paisaje y los olores, hasta que poco a poco alrededor del aperitivo se iniciaba la tertulia, mientras las mujeres tomaban el sol y las criaturas jugaban.
Desde el primer contacto, el poeta quedó deslumbrado por la belleza de Begur y sus calas. El imaginario begurense, el mar hondo, el cielo, las noches, las constelaciones, el castillo de Begur y el del Montgrí, el botón de la rueda, las escaleras, la tramontana, los faros, el cabo Norfeu, las barcas y los cabrestantes, el ron, las islas, los campos de arroz, los peces, las redes, los pescadores, el árbol que deja el bosque llamado por el mar ... son muy presentes en toda su obra y tienen un contenido simbólico que se va repitiendo en una especie de espiral poética, siempre enriqueciendo con nuevas experiencias.
Begur, pues, marca la época de su plenitud vital y poética, que culmina a los últimos años de su vida. Por eso Joan Vinyoli afirmará: "el lugar importante y definitivo como centro de mis experiencias de todo orden, poético y vital, fue Begur".

Mirador del Poeta Joan Vinyoli

Mirador inaugurado el 12 de septiembre de 2009, con motivo del homenaje en el 25 aniversario de su muerte.

Del poema de 1964 Sunt lacrimae rerum
Cau la nit, la nit fantasmagòrica
del rei de Begur que senyoreja el castell,
la nit dels fars i de les barques a l’encesa,
del cel altíssim estelat.
Tot giravolta com en un parc d’atraccions,
però tu i jo vivim al botó de la roda,
on és imperceptible el moviment.

Tot és ara i res, 1970.

Bar Frigola y plaza de la Vila

Los Vinyoli y sus amigos iban a menudo, era lugar de encuentro, cafés, aperitivos, veladas, sardanas y diversión, que era una selección de bailes de moda.

Del poema de 1964 Sunt lacrimae rerum
Ara sóc una rata espantada que surt de la fosca
i corre a amagar-se en qualsevol forat.
Però quan en recordo dels amics que han mort,
irremissiblement, els insubsituïbles,
em torno un gira-sol que puja d’un femer
i fa com un que parla amb entelada veu,
en una tarda càlida d’estiu,
davant el somriure dels morts que se li fan propers.
Ara tot d’una la tenorar
ressona a Pals i contemplen les illes
i sempre dic, mirant la torre de les Hores:
Davant aquestes coses cal plorar.
Passa la tarda sobre els camps d’arròs
de l’Empordà xops d’aigua.
És tard, és hora de tornar a Begur
en l’autocar que ens deixarà a la plaça.
Anem al bar i prenguem l’aperitiu amb cloïsses
ben amanides amb llimona i pebre.

Tot és ara i res, 1970.

Escaleras de la calle del Castell

Las escaleras forman parte de los símbolos recurrentes en la poesía de Joan Vinyoli, son a unos pasos de cal Pallí, y ya aparecen en el poemario El Callat y también en Realitats, para significar la ascensión hacia un estado superior en la búsqueda de la unión mística y física, o en zambullida en la interioridad más profunda del yo.

Del poema Diumenge

Quan ja per entre els pins
fresseja el mar de l’aire
i les copes són plenes
de l’hidromel solar;
quan esclaten les roses
i les flors de migdia cremen
a les terrasses vola l’aigua.
Diumenge, dret a les escales,
en el replà d’un alt silenci
ric dels secrets de cel·les i de pòrtics,
mira per sobre les teulades
la llisa mar guspirejant i sap.
Després de molta lluitaa, sols després
de l’incessant combat entre la roca
i el foc, madura i pren la flama.
Després de molta lluita, sols després,
pot la mirada omplir-se i retenir
calladament. I el gra madura als camps.

El Callat, 1956.

Castillo de Begur

Joan Vinyoli se levantaba temprano para contemplar la salida del sol: "Más pronto madrugo y hago señales al primer rayo de sol desde el castillo de Begur" (Postal a J. V. Foix). El botón de la rueda representa el centro donde se encuentra la esencia del hombre. Josep Pla había señalado el castillo de Montgrí como el botón de la rueda del Empordà y Vinyoli se apropió de la imagen refiriéndose a los dos castillos, el de Montgrí y el de Begur. La circularidad oriental que el poema transmite es tan de importante como la experiencia directa que está en el origen de la imagen, enriquecida para las lecturas de Frefrich Hölderlin, Martin Heidegger y T. S Eliot. La calle del Castillo es escalonado, imagen del ascensión espiritual.

Del poema Sacrifici
Palpo la pell d’un bou acoltellat
sobre un penyal altíssim contrariat pels vents,
desemparat entre núvols.
Tinc les mans tenyides de vermell i de púrpura.
Del pujar i del baixar en dic sempre una mateixa cosa,
i sempre repeteixo la mateixa cosa:
en el botó de la roda
no hi ha moviment.

Cercles, 1979.

San Ramon

Vinyoli venía los atardeceres para contemplar el panorama que recorre todo el litoral ampurdanés hasta el cabo Norfeu, las islas Medes, y buena parte de su interior: Pals, los arrozales, Sant Feliu de Boada, Peratallada, Torroella de Montgrí, el Montgrí y su castillo. La noche de San Lorenzo subían a la ermita para ver las estrellas fugaces o "lágrimas del santo".
"Ayer noche, una noche ventosa (...) la vista desde San Ramón, con nubes en los términos próximos y todas las cosas limpias, recortadas, los colores bruñidos, cada verde, cada azul, cada amarillo precisos y un último fondo , pálido, donde fulgente como un diamante la estrella vespertina, era de aquellas cosas que ya no se olvidan. "
(Carta a Francisco Gomà y Eulalia Presas, verano de 1954)

Del poema Algú m’ha cridat
Jo no sóc més que un arbre que s’allunya del bosc,
Cridat per una veu de mar fonda.
Sol, prop de la mar, he consagrat les meves fulles als vents
de més enllà de la riba.
Ja les meves arrels no saben enfondir en la terra i servar-me
i pel fullatge bec solitud.
És per això que vago sempre
sota el silenci de les constel·lacions
d’aquestes altes nits de fabulosa riquesa.

El Callat, 1956.

Can Pallí

Primera casa que alquiló la familia Vinyoli, y donde se alojaron hasta 1958. Es un caserón indiano de planta baja y dos pisos, techos muy altos, cámaras espaciosas, y cocina y servicios muy rudimentarios. En la galería porticada de la planta baja hay una cisterna. La imagen de la cisterna aparece en algunos poemas en El Callado y al Libro del amigo, para significar la potencia creadora que se recoge con los años, o bien que se debe volver a llenar una vez la cisterna es seca y vacía .

Del poema Epíleg
Quedem-nos asseguts en algun banc
de la plaça amb acàcies. Cauen campanades
de vespre. Va pujant el temps.
Escric a la pissarra transparrent
de l’aire signes. He cremat un ram
de fulles grogues. He d’omplir de nou
l’eixuta cisterna.

Tot és ara i res, 1970.

Casa de Campuig

Esta fue la segunda casa que la familia Vinyoli alquiló para pasar los veranos al matrimonio Guarro - Picart, que la había dividida en tres apartamentos, dos de los cuales alquilaban a los amigos. Vinyoli y su familia veranearon en Begur desde 1954 hasta 1978.

Del poema El cremat
Bufen els clars i lliures pensaments
de l’alta mar cap a les netes platges.
grans peixos blaus voleien esverats per caure tot de cop. Jo els paro xarxes
de mots, i quan el dia haurà minvat
els portaré paneres al mercat.
A clar de nit, amb escates de moll,
Entotsolat, encisaré les ones.
Pere Patxei, prepara’ns un cremat:
Beguem-lo i canviem el curs dels astres.
Sorres d’amor. Mar fluix. Palpo records.
S’acosten de puntetes els meus morts.

A hores petites, 1981.

Centro Artístico Begurenco

Joan Vinyoli, su familia y sus amigos pasaban las noches escuchando música y asistían a las sesiones de cine. En septiembre de 1956 se celebraron algunos de los actos de la "semana de los sabios", en los que participaron Lluís Pericot, Joan Guarro, Carles Riba, Joan Petit, José Pedreira y el mismo Vinyoli.

Del poema Postal a Salvador Clotas
Feliços pocs
Als quals el cor mai no se’ls vol morir.

Tot és ara i res, 1970.

Bar Tothora

Joan Vinyoli y sus amigos frecuentaban este emblemático bar de la villa. A partir de la aparición de la recopilación Tot és ara i res le llamaban familiarmente el "Tot és ara i res".

Del poema Tot és ara i res
Pregunto si no és
un gran consol dir la paraula “pluges”
i fer que plogui tot un llarg
matí d’abril,
on a recer d’una ala de plom prenyada de tempesta
puja en espira el cant d’un rossinyol
afemellat, des del fullam espès
que esquinça i omple de memòries
els racons emborlats de dàlies.
Quin jardí?Quina era sola? Quins pallers? Quin rec?
L’arbre ja sec s’embeu d’aquestes aigües
filtrades dels orígens,
el fullatge caduc revé ple de molts ulls d’abril
i la verdor puja compacta de l’ancestral subsòl de pedra tosca.
Crits que jo m’invento, que ningú no sent; els morts flueixen hiperbòlics.
Tot és ara i res.

Tot és ara i res, 1970.